Først og fremmest, læner jeg mig tilbage, og giver plads til den person der sidder overfor mig. Det er vigtigt for mig at kunne “mærke” den personlighed, der er til stede der.
Når jeg siger “først og fremmest”, her, mener jeg allerede ved det første møde, interviewet og mødet med forældrene.
Jeg prøver allerede ved det første møde at skabe en stemning af at, vi er allierede, og at mit formål udelukkende er at hjælpe. At det hos mig er okay, hvis der er noget man ikke ved.
Jeg kan godt li at bruge et sprog, som alle forstår. Hvis jeg lægger mærke til, at noget går hen over hovedet på forældre eller elever, forklarer jeg det på en anden måde.
De problematikker jeg oftest hører fra forældre, er følgende:
Jeg er god til at rose og fortælle når eleven gør det rigtigt.
Jeg har et intuitivt talent for at finde lige der hvor skoen trykker. Dvs. jeg finder misforståelser indenfor alfabetlydene, stavelser og finder de forvirringer der meget let kan opstå i indlæring.
Dem har jeg masser af eksempler på.
Jeg er god til at gøre mine elever til mine samarbejdspartnere. Jeg møder dem i øjenhøjde, og gør det klart fra starten af, at jeg aldrig vil tvinge dem til fremgang medmindre de selv ønsker det.
Mange gange er det, det første trin der skal overvindes. Villigheden til at ville lære. Det gør jeg også forældrene opmærksomme på. At de første timer godt kan gå med bare at snakke og lave en lille smule.
Jeg prøver at skabe en lyst til at lære, men at det også skal være noget de selv har lyst til at lære noget om. Det kan være med til at åbne døren for mere generel indlæring.
Jeg bliver aldrig sur på mine elever. Jeg er god til at skabe trygge rammer.
Vores materialer er geniale, idet de giver de fleste regler i det danske sprog. Formidlingen af al denne information sker som lydfiler og gennem Christian Aagaards læsekurser, matematikkurser eller engelskkurser. Jeg sikrer mig at de forstår det de hører, og gentager reglerne lige så mange gange, som det er nødvendigt, så de forstår det.
I og med jeg også er trænet terapeut, tror jeg bare jeg har den der evne til at få folk til at snakke til mig – om alt faktisk. Folk føler sig trygge og jeg tror jeg giver dem den følelse af at de ikke behøver komme med andet en “sig selv”, de skal ikke præstere eller fremstå som andet end sig selv.
Så det jeg gør i praksis er, at jeg lytter, lytter og lytter indtil jeg virkelig forstår, hvad der foregår. Så finder jeg ud af hvor “kæden hoppede af”, og så har vi fundet det sted hvor vi skal begynde.
Beskriv kort dine undervisningsbehov, så vender jeg tilbage hurtigst muligt